Grunnleggende prinsipper for trening

Planlegging og gjennomføring av trening bygger på noen generelle prinsipper. Disse treningsprinsippene er grunnleggende regler som du bør ta hensyn til i din trening. De samme prinsippene gjelder enten du trener utholdenhet eller om det er styrketrening, bevegelighetstrening eller annen trening som står på programmet. Men utformingen av prinsippene kan være forskjellig i forhold til hva slags trening du driver. Både utrente, mosjonister og aktive idrettsutøvere på ulike nivåer bør ta hensyn til disse treningsprinsippene.

Treningsprinsipper:

• Belastning og tilpasning

• Variasjon

• Progresjon

• Spesifisitet

• Kontroll

Lyd

Kapittel 7 del 1 [06:49]
Last ned mp3 [3.1 Mb]
Kapittel 7 del 2 [04:03]
Last ned mp3 [1.9 Mb]
Kapittel 7 del 3 [05:59]
Last ned mp3 [2.7 Mb]
Kapittel 7 del 4 [03:34]
Last ned mp3 [1.6 Mb]
Kapittel 7 sammendrag [02:00]
Last ned mp3 [945.1 kb]
Cappelen Damm

Sist oppdatert: 12.12.2012

© Cappelen Damm AS